Start

A

B

C

D

F

G

H

I

J

M

N

O

P

Q

S

Lastbåtstrafik på Byälven

Denna bild är tagen på 1930-talet från norra änden av Tullnäbben, och visar lastbåtar upplagda för vintern i norra hamnen när Vänern var isbelagd. Ibland övervintrade även skepparna i Säffle. Lastbåtstrafiken var viktig för transporter av kol, kemikalier och olja norrut till Stömne, Arvika och Jössefors. För transport söderut mot Göteborg lastades sågade trävaror, pappersmassa, papper och spannmål samt fönsterglas från Glava Glasbruk. Konkurrensen från järnvägen var inte så stor eftersom ingen järnväg hade samma sträckning, trots flera initiativ att bygga en sådan bana. Dessutom var sjötransport billigare om än långsammare.

Billeruds Bruk, världens äldsta sulfitpappersmassefabrik

I bakgrunden i bilden ovan syns den massa- och pappersfabrik som var starten för aktiebolaget Billerud. Den är idag världens äldsta sulfitmassafabrik som fortfarande är i drift. Fabriken, som kördes igång 1884, var unik genom att man gjorde en vinst redan första året, trots svårigheter att komma igång enligt planerna. Grundarna var ingenjören Victor Folin och ekonomen Gustav Theodor Lindstedt. Fabriksbyggnaderna var av trä och bruket brann ned till grunden 1899, men byggdes upp igen på ett halvår, denna gång av tegel. 1922 började man tillverkning av papper, s.k. smörpapper (”greaseproof”), som allt sedan dess har varit huvudprodukten.

Flera böcker har skrivits om Billeruds Bruks historia: ”Papper och massa i Värmland” (sid 119-145),  utgiven 2009 redaktör Lennart Stolpe, ”1883 - 1983 Billerud”, utgiven med anledning av Billeruds 100-årsjubileum, redaktör Svante Höök, ”Billeruds Bruk genom 100 år. En minneskavalkad” författare Bertil Jansson, utgiven 1985, ”110-årig historik i bild, Billeruds bruk/Peterson Seffle 1883-1993”, av Carina Jansson, Lennart Hellgren och Bertil Jansson, utgiven 1994.

Motorbåtsregatta  1932

Bilden visar startfältet i en motorbåtsregatta där originellt nog även kanottävlingar ingick i arrangemanget. Motorbåtsregattorna samlade stor publik. Det hände att det gick extratåg med åskådare från grannstaden Åmål till Säffle. Deltagarna uppdelades i olika klasser efter motorstyrka, som ofta rörde sig om 3 – 10 hästkrafter.

Ibland anordnades även simtävlingar i samband med regattorna, som alltid avslutades med ett pampigt fyrverkeri samt regattabal på Hotell Royal. Det var inte alltid fyrverkerierna skötte sig som man planerat och vid flera tillfällen måste man betala ersättning för förstörda kläder.